مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 آذر 1401 ساعت 12:452022-12-20اقتصادي

دولت ها چه نقشی در افزایش قیمت ارز دارند؟


یک کارشناس پولی و ارزی در رابطه با نقش دولت ها در افزایش قیمت ارز، معتقد است اینکه دولت باعث افزایش قیمت ارز است، از گذشته توسط برخی افراد ناشیانه یا آگاهانه و از روی غرض گفته می شده و استدلالی اشتباه آن هم به یک دلیل ساده است.

- حسن حسن خانی در گفت وگو با ایسنا، در این رابطه با بیان اینکه هرفردی که اندک آشنایی با ساختار اقتصادی دولت و عملکرد آن داشته باشد، می داند که دولت به عنوان یک مجموعه واحد نمی تواند تلقی شود، چراکه دولت همزمان ضمن اینکه بزرگترین تولیدکننده ارز در کشور است چون نفت می فروشد، بزرگترین مصرف کننده و تقاضاکننده ارز نیز هست، چراکه بیشترین واردات توسط آن انجام می شود.

این کارشناس مسائل پولی و ارزی ادامه داد: ممکن است با افزایش نرخ ارز، شرکت ملی نفت که زیرمجموعه دولت است سود ببرد اما از سوی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام یا وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان غذا و دارو ضرر کنند، چراکه واردات دارند و در ساختار دولت فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه کشور ما مختصات اقتصادی دارد که دارای چند ویژگی است، اظهار کرد: بیشترین میزان واردات ما مرتبط با کالاهای اساسی و نهاده های تولید است که کشش قیمتی تقاضای آن کم است یا واسطه تولید است که به طور غیرمستقیم بر قیمت مصرف کننده اثر می گذارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دولت ها چه نقشی در افزایش قیمت ارز دارند؟

دولت ها چه نقشی در افزایش قیمت ارز دارند؟