مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 08:452022-12-21اجتماعي

شناسایی گونه های گیاهی برای بیابان زدایی در زنجان


رییس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان ازشناسایی چند گونه گیاهی برای توسعه پوشش گیاهی مراتع وجلوگیری از بیابان زایی خبر داد.

- پرویز عبدی نژاد در گفت وگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: متأسفانه پدیده بیابان زایی در استان زنجان نیز در حال گسترش است و بر طبق طرح تحقیقاتی انجام شده با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی به اثبات رسیده که 23 درصد بیابان قطعی در زنجان وجود دارد.

وی در تشریح و تقسیم بندی بیابان ها ابراز کرد: نوع نخست، بیابان اولیه یا زمین شناسی است که به خاطر وجود سازندها و تشکیلات زمین شناسی، نوع خاک، دارا بودن موادی مثل گچ، نمک و آهک غیر قابل استفاده و غیرحاصلخیز شناخته می شوند و بشر در تولید آن ها تأثیری نداشته است.

رییس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان نوع دوم را بیابان های ثانویه خواند و گفت: این بیابان ها بعداً تحت تأثیر کاربری هایی که بشر در زمین انجام می دهد مثل نوع شخم زدن و فقیر کردن مراتع تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه بیابان از منظرهای زمین شناسی، اقلیم، خاک شناسی و پوشش گیاهی قابل توصیف است، بیان کرد: اقلیم مصلح ترین نوع تعریف بیابان است و از منظر خصوصیات اقلیمی به آن نگاه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شناسایی گونه های گیاهی برای بیابان زدایی در زنجان

شناسایی گونه های گیاهی برای بیابان زدایی در زنجان