مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 9 دی 1401 ساعت 10:362022-12-30پزشكي

کشف عاملی که باعث کبد چرب می شود


محققان مرکز پزشکی UT جنوب غربی، یک رویداد بیماری زای ناشی از چاقی را شناسایی کرده اند که می تواند منجر به ایجاد اشکال شدید بیماری کبد چرب غیر الکلی و نارسایی کبد شود.

- جی پلاس، تیم تحقیقاتی، نشان داد که چاقی مداوم، می تواند به گیرنده ماکروفاژی به نام TREM2 آسیب برساند و سپس با ایجاد التهاب مزمن کبد، شرایط را برای ایجاد NASH هموار کند.

بهداشت نیوز نوشت؛ NASH یک شکل تهاجمی از بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) است؛ بیماری کبد چرب غیر الکلی، شامل طیفی از اختلالات کبدی مزمن است که با کبد چرب خوش خیم شروع می شوند اما در صورت عدم درمان و پیشگیری، می توانند به مراحل پیشرفته تر از جمله NASH، سیروز و حتی کارسینوم کبدی (HCC) که شایع ترین نوع سرطان کبد اولیه در بزرگسالان است، پیشرفت کنند.

مکانیسم های مولکولی که باعث پیشرفت بیماری کبد چرب به NASH و فراتر از آن می شوند، هنوز برای محققان ناشناخته اند و این امر، موانع قابل توجهی را بر راه توسعه درمان های مؤثر، قرار می دهد.

پژوهشگران، کشف کردند که چاقی، بیان TREM2 را در ماکروفاژهای نفوذ کننده به کبد مجموعه ای از سلول های ایمنی که مسئول حذف سلول های کبدی آسیب دیده از لیپید هستند افزایش می دهد.

محققان گفته اند، پاکسازی این سلول های آسیب دیده (فرآیندی که به آن افروسیتوز نیز گفته می شود) کلید حفظ ایمنی کبد، برای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف عاملی که باعث کبد چرب می شود

کشف عاملی که باعث کبد چرب می شود