مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 دی 1401 ساعت 10:152023-01-01اقتصادي

حذف قیمت گذاری دستوری، راهکاری مناسب برای کنترل تورم


یکی از راهکارهای کنترل تورم، حذف قیمت گذاری دستوری است؛ لازم است قیمت کالاها، خدمات و عوامل تولید در یک بازار رقابتی و توسط نیروهای عرضه و تقاضای بازار مشخص شود.

- ایسنا/قزوین یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از راهکارهای کنترل تورم، حذف قیمت گذاری دستوری است؛ لازم است قیمت کالاها، خدمات و عوامل تولید در یک بازار رقابتی و توسط نیروهای عرضه و تقاضای بازار مشخص شود.

مهرداد رحمانی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: به طورکلی در علم اقتصاد، تورم می تواند از دو سمت عرضه و تقاضا ایجاد شود، تورم سمت عرضه به دلیل کاهش عرضه کل اقتصاد رخ می دهد.

وی ادامه داد: ایجاد شرایط بحرانی نظیر وقوع جنگ در یک منطقه می تواند زیرساخت های کشورهای درگیر جنگ را از بین ببرد و ظرفیت تولید در آن کشورها را تقلیل دهد و یا به دلیل وقوع جنگ، تأمین نهاده های تولید به ویژه عرضه انرژی را با مخاطرات جدی روبرو کند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: برای مثال تورمی که در یک سال اخیر در اروپا شاهد بوده ایم ناشی از به مخاطره افتادن امنیت عرضه انرژی برای اتحادیه اروپاست که به طور سنتی به انرژی روسیه متکی بوده است.

وی بیان کرد: همچنین بخش عمده ای از تولید دانه های روغنی دنیا در دو کشور روسیه و اوکراین تأمین می شود که در یک سال اخیر این ظرفیت تولید به ویژه در اوکراین به شدت کاهش ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حذف قیمت گذاری دستوری، راهکاری مناسب برای کنترل تورم

حذف قیمت گذاری دستوری، راهکاری مناسب برای کنترل تورم