مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 12 دی 1401 ساعت 09:202023-01-02بين الملل

رویشگاه زربین زیر تیغ قاچاق و سُم دام ها/ شمشاد خشک شد


قاچاق چوب و چرای دام تهدیدی در ذخیره گاه های نادر جنگل های شمال به شمار می رود و نسل برخی از گونه ها را به شماره انداخته است.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها - علیرضا نوری کجوریان: بیش از 33 ذخیره گاه جنگلی در کشور وجود دارد که تعدادی از آن در استان مازندران واقع شده است و نادرترین گونه ها نظیر زربین، توسکا، شمشاد از جمله آن به شمار می رود.

شمشاد از گونه هایی بوده که طی سال های گذشته به دلیل بروز آفت هایی نظیر شب پره و بیماری بلایت سطحی وسیعی از آن خشک شدند و تلاش برای احیای آن در دستور کار قرار دارد.

رویشگاه زربین با مساحت هفت هزار و 400 هکتاری در منطقه ای نیمه خشک وجود دارد و حضور دام و قاچاق چوب و تخریب خاک این گونه کهن جنگل های هیرکانی را در معرض تهدید قرار داده و برای حراست و حفاظت آن، دور تا دور محدوده رویشگاهی محصور شده است.

به تاکید کارشناسان حفظ و حراست از ذخیرگاه های جنگلی و گونه های ارزشمند آن علاوه بر تدوین و اجرای طرح های حراستی و حفاظتی مستلزم مشارکت و تعامل جوامع محلی و حاشیه نشین است و خروج دام از عرصه ها و جلوگیری از قاچاق نیز به ماندگاری گونه های نادر کمک شایانی خواهد کرد.

یک کارشناس منابع طبیعی در مازندران با عنوان اینکه ذخیره گاه های جنگلی بخشی از جنگل محسوب می شود که در آن گونه های نادر و کمیاب و در معرض انقراض رو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رویشگاه زربین زیر تیغ قاچاق و سُم دام ها/ شمشاد خشک شد

رویشگاه زربین زیر تیغ قاچاق و سُم دام ها/ شمشاد خشک شد