مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 17 دی 1401 ساعت 16:002023-01-07اقتصادي

رازآمیزترین گنج باستانی ایران


جام طلایی یافت شده در تپه حسنلو به منبع پرسش هایی تبدیل شده است که باستان شناسان حتی پس از گذشت این همه سال هنوز پاسخی برای آنها ندارند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، فرادید نوشت: سایت باستانی حسنلو که زمانی بسیار بزرگ تر از این بوده، امروزه به واسطه ی گسترش زمین های کشاورزی و ساخت وسازها کوچک تر شده است.

حالا قطر آن حدود 600 متر و قطر دژ آن حدود 200 متر است.

این سایت دارای یک دژ-تپه ی مرکزی به ارتفاع 25 متر است که یک شهر بیرونیِ کوتاه، هشت متر بالاتر از دشت پیرامون، آن را احاطه کرده است.

این سکونتگاه، سال 800 پیش از میلاد غارت و سوزانده شد.

آثار این هرج ومرج و نابودیِ ناشی از آن فاجعه تا مدت های زیادی به حال خود رها شد تا اینکه باستان شناسان، ساختارها، مصنوعات و حتی بقایای انسانی سالم مانده ای را در این منطقه کشف کردند.

تپهٔ حسنلو در هفت کیلومتری نقده اگرچه این سایت و تاریخ آن، شبیه یک داستان آشنای قدیمی به نظر می رسد اما مصنوعات یافت شده در آن به منبع اصلی پرسش هایی تبدیل شدند که باستان شناسان حتی پس از گذشت این همه سال هنوز پاسخی برایشان ندارند.

جام طلایی حسنلو مهم ترین اثری است که در این سایت باستانی پیدا شده است؛ اثری شگفت انگیز و خیره کننده که نشان دهنده وجود صنعتی بسیار ظریف و درخشان در این منطقه در سه هزار سال قبل است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رازآمیزترین گنج باستانی ایران

رازآمیزترین گنج باستانی ایران