مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 21 دی 1401 ساعت 16:302023-01-11سياسي

پیامبر (ص) در مسائل اجتماعی قائل به مشورت بودند


یک استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به رویکرد عقلانی پیامبر(ص) در حل مشکلات جامعه و مدیریت آن گفت: پیامبر(ص) در یک جامعه، نظامی ایجاد کرد که گروه های مختلف در کنار هم زندگی کنند و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.

- یک استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به رویکرد عقلانی پیامبر(ص) در حل مشکلات جامعه و مدیریت آن گفت: پیامبر(ص) در یک جامعه، نظامی ایجاد کرد که گروه های مختلف در کنار هم زندگی کنند و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مجید معارف -استاد دانشگاه تهران- در دومین همایش قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان ایران و جهان عنوانی که برای این بحث انتخاب کرده بود ارزش تعقل در اسلام و مواجهه عقلانی رسول خدا(ص) با حوادث اجتماعی عصر خود بود.

در این بحث که ارزش تعقل در قرآن است در حد یک الی دو نکته به شرح ذیل بیان شد: تعقل به کارگیری عقل در امور زندگانی و کشف احکام دینی است چون یکی از منابع چهارگانه فقه که در اصول فقه خیلی درباره آن بحث است عقل است.

طبعا این مبتنی بر یک مبنا است و آن حجیت و اعتبار و اصالت عقل است.

در همان روایات عقل و جهل، حدیث معروف امام کاظم(ع) تلالو خاصی دارد که حضرت می فرمایند خداوند دو حجت دارد یکی ظاهری و یکی باطنی، حجت باطنی عقل است و حجت ظاهری انبیا و ائمه.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیامبر (ص) در مسائل اجتماعی قائل به مشورت بودند

پیامبر (ص) در مسائل اجتماعی قائل به مشورت بودند