مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 24 دی 1401 ساعت 17:412023-01-14اجتماعي

خلیج گرگان، در حال احیا شدن/ آیا می توان از تهدید ها فرصت ساخت؟


شهریور سال گذشته توسط برخی از رسانه ها خشکی 30 درصدی خلیج گرگان اعلام شد و همه توجه ها را به ضلع جنوب شرقی دریای خزر آورد؛ چراکه اذهان مردم ناخود آگاه به سمت خشک شدن دریاچه ارومیه سوق داده می شد.

برخی شباهت های خلیج گرگان با وقایع زیست محیطی در ارومیه سبب نگرانی فعالان محیط زیست و مردم شده بود.

خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است این خلیج در ضلع غربی استان گلستان قرار دارد و با مساحت حدود 400 کیلومتر مربع یا به عبارتی 40 هزار هکتار، بزرگترین خلیج در دریای خزر به شمار می رود.

همچنین این خلیج یکی از بزرگ ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

خلیج گرگان، کم عمق است.

به طوری که با در نظر گرفتن بالاآمدگی آب، حداکثر عمق آن به 4 متر می رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی آشوراده به عمق آب افزوده می شود.

نوار باریک و ماسه ای میانکاله، این خلیج را از دریا جدا کرده و کف خلیج در قسمتهای شرقی و جنوبی، پوشیده از لجن و در قسمت شمالی آن مخلوط با ماسه و شن است.

ثبت خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین المللی جهان در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خلیج گرگان، در حال احیا شدن/ آیا می توان از تهدید ها فرصت ساخت؟

خلیج گرگان، در حال احیا شدن/ آیا می توان از تهدید ها فرصت ساخت؟