مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 دی 1401 ساعت 11:252023-01-18بين الملل

روابط چین و طالبان؛ منافع متقابل سیاسی و اقتصادی


پس از آنکه طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفت، چین از جمله معدود کشورهایی بود که دفتر دیپلماتیک خود در این کشور را حفظ و پس از آن اقدام به برقراری روابط با دولت طالبان کرد.

- به نظر می رسد هر دو طرف از طریق این روابط درحال توسعه، درصدد تحقق اهداف متقابلی هستند؛ طالبان با واگذاری پروژه های اقتصادی و تجاری به پکن درصدد خروج از بحران معیشتی و اقتصادی کنونی در سایه به رسمیت نشناختن آن توسط جامعه بین المللی است و در مقابل چین نیز در کنار منافع اقتصادی نیم نگاهی نیز به استفاده از جای خالی آمریکا در افغانستان و به تبع آن تقویت حضور خود در منطقه دارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه قطری العربی الجدید، در یادداشتی درباره روابط چین و دولت طالبان در افغانستان و دلایل حفظ این روابط علی رغم به رسمیت نشناختن این دولت توسط جامعه بین المللی نوشت: پس از آنکه طالبان اوت 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت، روابطش با بسیاری از کشورهایی که پیش از آن با آنها روابط خوبی داشت، مانند پاکستان و روسیه تیره شد؛ اما این گروه موفق شد ارتباط خود را با چین حفظ کند و این ارتباط به شدت گسترش یافته و به یک همکاری اقتصادی تبدیل شده است.

منافع متقابل سیاسی و اقتصادی دو طرف را به یکدیگر نزدیک کرده است و چین با گسترش نفوذ خود در افغانستان تلاش می کند تا از فرصت خروج


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روابط چین و طالبان؛ منافع متقابل سیاسی و اقتصادی

روابط چین و طالبان؛ منافع متقابل سیاسی و اقتصادی