مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 29 دی 1401 ساعت 00:152023-01-18اقتصادي

نفوذ آرام و پیوسته چین در میان شیخ نشینان خلیج فارس


چین صرفا با ابزار اقتصادی و بدون هیاهو و دیکته کردن خواسته های خود به شیخ نشینان خلیج فارس، آرام آرام نقش آمریکا را به حاشیه می برد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه بین الملل خبرگزاری فارس، خلیج فارس منطقه ای است که به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و راهبردی، همواره از جایگاه و اهمیت ویژه ای در سیاست جهانی برخوردار بوده است.

این منطقه با داشتن بیش از 60 درصد ذخایر نفت دنیا و حدود 40 درصد ذخایر گازی جهان، به عنوان هارتلند اقتصادی جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی قدرت های بزرگ جهانی دارد.

یکی از کشورهایی که در سال های اخیر توجه ویژه ای به خلیج فارس کرده، جمهوری خلق چین است.

می توان گفت چین برای تداوم رشد اقتصادی خود به عنوان مهمترین ابزار مشروعیت ساز حزب کمونیست، نیاز روزافزونی به نفت خلیج فارس پیدا کرده است.

همچنین رشد اقتصادی زیاد چین نیاز این کشور را به انرژی بیش از پیش کرده است؛ به همین دلیل چینی ها اقدام به سرمایه گذاری های فراوان در حوزه انرژی در مناطق مختلف دنیا مانند استرالیا، کانادا، کشورهای آفریقایی و غرب آسیا کرده اند.

تا دهه 1960 و بیشتر دهه 1970 ،سیاست خارجی چین در غرب آسیا، چیزی بیش از مواضع ایدئولوژیک پکن در ارتباط با رادیکالیسم دنیای عرب و شعار حمایت از فلسطین به دلیل هماهنگی با حمایت های چین از جنبشهای آزادیبخش در سراسر جهان نبود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نفوذ آرام و پیوسته چین در میان شیخ نشینان خلیج فارس

نفوذ آرام و پیوسته چین در میان شیخ نشینان خلیج فارس