مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 بهمن 1401 ساعت 17:452023-01-25اقتصادي

چرا بورس کالای ایران با پیش فروش خودرو وارداتی به شکل کنونی مخالف است؟


فروش خودروی وارداتی در تابلوی بورس و سپس اقدام به واردکردن آن، در عمل به معنای انعقاد قراردادی است که ریسک عدم ایفای تعهد عرضه کننده در آن بسیار زیاد است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازفارس، چالش های عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالای ایران به شرح زیر است: چالش اول: پس از ممنوعیت واردات خودرو و افزایش شدید قیمت خودرو در بازار و هم زمان با افزایش خودروهای قاچاق در مبادی وارداتی، بحث واردات خودرو و تعیین حقوق دولتی مطرح شد و ذیل آن ضروری دانسته شد که درآمد دولت از این مابه التفاوت به نحو مقتضی اخذ گردد.

در نتیجه در زمان تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو در ماده (4) قانون مبانی اخذ مابه التفاوت طرح و تصویب شد، ولی با مخالفت شورای نگهبان و به ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.

علاوه بر نگرانی در خصوص تامین ارز و افزایش نرخ ارز ناشی از واردات خودرو، این مهم مطرح بود که مبانی اصولی اخذ مابه التفاوت درآمدی باید مبتنی بر اصول قانون اساسی باشد.

به عنوان مثال در اصل 51 قانون اساسی اشاره شده است که مالیات باید به موجب قانون باشد، ولی ماده مذکور مالیاتی تعریف نکرده است.

همچنین در اصل 52 قانون اساسی اشاره شده است که درآمدهای دولت باید در بودجه مشخص شود و چنانچه تغییری ضروری است صرفاً به واسطه قانون قابلیت اجرایی دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا بورس کالای ایران با پیش فروش خودرو وارداتی به شکل کنونی مخالف است؟

چرا بورس کالای ایران با پیش فروش خودرو وارداتی به شکل کنونی مخالف است؟