مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 بهمن 1401 ساعت 15:162023-01-28اجتماعي

کشف گوشواره مفرغی شکسته و سازه های حرارتی در محوطه 14 سد چمشیر


کاوش نجات بخشی محوطه شماره 14 محدوده سد چمشیر گچساران نشان می دهد، این محوطه دارای سازه های معماری سنگی با پلان راست گوشه بوده و اقوام کوچ رو در این منطقه استقرار فصلی داشته اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا حیدری سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: محوطه شماره 14 در فاصله 4 کیلومتری سد چمشیر، طی بررسی های باستان شناختی در سال 1395 مورد شناسایی قرار گرفت و در نهایت به عنوان یکی از 30 محوطه شاخص منطقه چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد.

وی تصریح کرد: با توجه به احداث سد در منطقه و آبگیری آن، با هدف خواناسازی فضای معماری و مطالعه یافته های فرهنگی این محوطه، با مجوز پژوهشکده باستان شناسی برنامه کاوش نجات بخشی محوطه 14 آغاز و بعد از بررسی سطحی محوطه، 4 ترانشه باستان شناسی به ابعاد 7*15، 9*15 و 9*10 و 7*11 متر ایجاد شد تا تمام فضای معماری محوطه را پوشش دهد.

این باستان شناس با بیان اینکه محوطه یادشده دارای سازه های معماری سنگی با پلان راست گوشه است و با توجه به نوع معماری و کیفیت ساخت، مربوط به استقراری فصلی و مرتبط با اقوام کوچ رو بوده، اظهار کرد: مصالح به کاررفته در ساخت فضاها شامل لاشه سنگ و قلوه سنگ همراه با ملات گل است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف گوشواره مفرغی شکسته و سازه های حرارتی در محوطه 14 سد چمشیر

کشف گوشواره مفرغی شکسته و سازه های حرارتی در محوطه 14 سد چمشیر