سیر تحول نقوش سنتی در صنایع دستی در موزه رضوی بررسی شدسیر تحول نقوش سنتی در انواع صنایع دستی از ایران قبل از اسلام تا دوره قاجار طی کارگاه تخصصی از سوی اداره پژوهش موزه مرکزی رضوی مورد بررسی قرار گرفت. - در این کارگاه که در محل نگارخانه رضوان موزه رضوی برگزار شد، استاد طاهر نبی زاده پیشکسوت هنرهای اسلامی، با بررسی نمونه آثار هنری به جای مانده از دوره تاریخ ایران قبل از اسلام و مقایسه آن با طرح های هنری بعد از اسلام گفت: نقوش خلوت حکاکی شده بر آثار هنر ایرانی، در دوره اسلامی به سوی طرح های ترکیبی و شلوغ تر حرکت می کند که این امر حاکی از تاثیر معنوی اسلام بر هنر ایرانی است. دوره تیموری ترکیبی از خلاقیت های هنری وی دوره تیموری را از مهمترین دوره های تاریخی معماری و هنر ایران عنوان کرد که معماری و تزیینات وابسته به آن در این دوره به اوج تکامل و زیبایی رسیده است. نبی زاده تصریح کرد: هنر تیموری در گذر زمان مورد تقلید و پیروی بسیاری از هنرمندان ایرانی قرار گرفت که با به کارگیری نقوش هندسی، ترکیب آن با انواع خطوط کوفی، نسخ و ثلث با نقوش اسلیمی و ختایی و طراحی پیچیده نقوش اسلیمی در کنار نقوش ساده ختایی آثار هنری نفیسی را خلق کردند. وی به استفاده از بافت هندسی در نقوش دوره سلجوقی اشاره کرد و افزود: این نقش ها در دوره تیموری از حالت شکستگی خارج و زاویه ها به حالت منحنی رسم شد تا رنگ معنوی برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |