مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 12 بهمن 1401 ساعت 20:152023-02-01سياسي

مراسم هفت منبرون داراب ثبت ملی شد


اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی شهرستان داراب از ثبت ملی یکی از سنت های دیرین مردم داراب با عنوان «هفت منبرون عصر تاسوعا داراب» خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از داراب، بر اساس رسم دیرینه و سنتی هفت منبر که در شامگاه تاسوعا و پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود؛ عزاداران و سوگواران حسینی(ع) با مراجعه به هفت مکان تاریخی و سنتی در محله ریگ آباد داراب اقدام به برافروختن و روشن نمودن شمع نموده و شهروندان دارابی پس از این آیین سنتی و دیرینه، جهت اقامه عزاداری و سوگواری به مساجد، تکایا و هیات مذهبی محله های خود می روند.

بنا بر این گزارش، یکی از مصادیق اهمیت این رویداد مهم تاریخی، درج نام آن اثر با گویش دارابی در دبیرخانه ثبت آثار ملی کشور بوده که برای اولین بار در تاریخ فرهنگ غنی شهرستان داراب به عنوان میراث گرانبهایی جهت آیندگان به یادگار خواهد ماند.

لازم به ذکر است صیانت از بانک واژگانی گویش دارابی در سالیان اخیر مورد دغدغه جدی علاقه مندان فرهنگ و سنن شهرستان قرار گرفته که از این حیث نیز ثبت این میراث غنی فرهنگی عیناً مطابق با گویش مردم داراب ، برای اصحاب فرهنگ و هنر و دوستداران زبان و گویش شهرستان یک اتفاق مبارک و حائز اهمیت است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مراسم هفت منبرون داراب ثبت ملی شد

مراسم هفت منبرون داراب ثبت ملی شد