مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 14 بهمن 1401 ساعت 09:252023-02-03دانش

آموزش عالی کشور در گذر 44 ساله؛ از ایران وابسته تا پرچمداری علم منطقه


حوزه علم و دانشگاه ایران در چهل و چهارسال گذشته در فراز و نشیب های متعدد به پیشرفتی رسیده که امروز نام ایران و دانشمندان ایرانی در میان برترین های دنیا به چشم می خورد.

- گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ در سال 57 کشوری که یک درصد از جمعیت کل دنیا را داشت، سهمش از تولید علم دنیا کمتر از یک دهم درصد بود.

تعداد دانشجویان کل کشور در آن زمان حدود 160 هزار نفر بود، همچنین اعضای هیات علمی قبل از انقلاب به ده هزار نفر نمی رسید.

همین سطح پایین علم در کشور از ایران کشوری فاقد افتخار و فاقد نوآوری ساخته بود، نتیجه آن هم شده بود وابستگی به کشورهای پیشرفته تر و اعزام جوانان به خارج کشور برای تحصیل در مقاطع تکمیلی چرا که در داخل رشته های تحصیلات تکمیلی تدریس نمی شد.

امروز پس از گذشت چهل و چهارسال از آن زمان بیش از سه میلیون و 300 هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند، تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت ما بیش از 80 هزار نفر است و در حوزه تحصیلات تکمیلی 150 هزار نفر در سال پذیرش می شوند.

* ایران در قله افتخار منطقه روح الله رازینی رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم نیز می گوید: قبل از انقلاب مجموع موسسات و واحدهای دانشگاهی ما 240 تا 250 واحد دانشگاهی بود که امروز با احتساب شعب دانشگاه ها مجموعه واحدهای ما در حوزه دانشگاه ها، پارک ها به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آموزش عالی کشور در گذر 44 ساله؛ از ایران وابسته تا پرچمداری علم منطقه

آموزش عالی کشور در گذر 44 ساله؛ از ایران وابسته تا پرچمداری علم منطقه