مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 27 بهمن 1401 ساعت 11:102023-02-16سياسي

روایت هاروارد از روند غلط توسعه به سبک پهلوی


در این گزارش سعی داریم با استناد به تجربیات کارشناسان دانشگاه هاروارد از حضور در ایران، به چرایی شکست سیاست های توسعه ای غربی در ایران در سال های پیش از انقلاب پاسخ دهیم.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، تحلیل چرایی پیشرفت و عدم پیشرفت کشورمان در حوزه های مختلف به سادگی مقایسه آن با پیشرفت کشورهای دیگر آسیایی که با حمایت غربی ها رشد کرده اند نیست.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی با استناد به روایت کارشناسان دانشگاه هاروارد به بررسی این موضوع پرداخته است: مقایسه وضعیت اقتصادی ایران با کشورهای توسعه یافته به ویژه کشورهایی که در سال ها و دهه های نه چندان دور وضعیتی بعضاً بدتر از ایران را گذرانده اند، از مقایسه های جذاب برای بخشی از دغدغه مندان توسعه ایران است.

کره جنوبی و ژاپن دو نمونه از این کشورها هستند که نیم قرن پیش به لحاظ اقتصادی شرایط به مراتب بدتری را نسبت به ایران داشته اند اما حالا مقایسه آنها با ایران در داخل کشور یکی از سوژه های مهم در حوزه توسعه محسوب می شود.

کسانی که این مقایسه برایشان جذابیت بالایی دارد، با برشمردن سیاست های کره جنوبی در چند دهه گذشته مانند پیروی از سرمایه داری، هضم شدن در نظم جهانی، اولویت دادن به رشد اقتصادی، خصوصی سازی و توسعه صادرات که همگی متاثر از نسخه های کشورهای اروپای غربی و آمریکا برای توسع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایت هاروارد از روند غلط توسعه به سبک پهلوی

روایت هاروارد از روند غلط توسعه به سبک پهلوی