مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 اسفند 1401 ساعت 12:102023-02-20اقتصادي

دو عامل کلان گرانی دلار/ دولت باید نرخ ارز آزاد را قبول کند


عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: تثبیت چندین ساله نرخ ارز و چند نرخی بودن آن دو عامل کلان بی ثباتی بازار ارز است.

- مهراد عباد در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت بازار ارز، اظهار کرد: دو عامل کلان باعث بی ثباتی بازار ارز شده است؛ یکی از آنها مربوط به استراتژی ایران برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز آن هم برای چند دهه می شود؛ در واقع دولت ها سعی کردند طی سالهای متمادی با ثابت نگه داشتن نرخ ارز، صادرات بیشتری انجام دهند اما مشخص شد که این سیاست موفقیت آمیز نبوده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: با توجه به صعودی شدن نرخ در بازار آزاد، چندین بار در این سال ها سعی کردند نرخ دستوری را به نرخ بازار آزاد نزدیک کنند اما باز هم این دو نرخ از هم فاصله های معناداری گرفتند.

وی ادامه داد: از آن زمانی که نرخ ارز دستوری 4200 تومانی بود و هم اکنون که این نرخ به 28,500 تومان رسیده است؛ نرخ ارز دستوری با بازار آزاد فاصله بسیار زیادی دارد.

عباد گفت: بنابراین عامل دوم بی ثباتی بازار ارز مربوط به سیاست تک نرخی نبودن و دستوری بودن ارز می شود که طی سالهای گذشته اشتباه بودن این سیاست محرز شد.

این در حالیست که پس از حذف ارز 4,200 تومانی، دولت به سمت تک نرخی کردن ارز پیش می رفت اما در نهایت اعلام کرد که نرخ ارز باید در محدوده 28 هزار تومان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دو عامل کلان گرانی دلار/ دولت باید نرخ ارز آزاد را قبول کند

دو عامل کلان گرانی دلار/ دولت باید نرخ ارز آزاد را قبول کند