مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 5 اسفند 1401 ساعت 00:052023-02-23دانش

مشهورترین مهندس ایرانی کیست؟


«خواجه نصیرالدین طوسی» مشهورترین مهندس ایران است که روز تولدش هم روز «مهندس» است در ایران.

فقط هم مهندس نبود و در عالم علم و حکمت، مشهورتر از این حرف هاست در تاریخ و در دنیا و لقبش «استادالبشر» است! - گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: خواجه نصیرالدین طوسی قرن ششم شمسی به دنیا آمد و 190 کتاب و مقاله در حوزه ریاضیات، هندسه، نجوم، فلسفه، عرفان، منطق، اخلاق، فقه،طب و تفسیر قرآن کریم نوشت.

وی رصدخانه مراغه را ساخت که یک مرکز علمی بزرگ و معتبر بود و ابزار رصد و اندازه گیری دقیق نجومی را ابداع کرد و کتاب زیج ایلخانی را درباره ستاره شناسی نوشت که همان موقع که خودش زنده بود و تا قرن ها بعد منجمان و اخترشناسان به آن رجوع می کردند.

در اخلاق هم کتاب اخلاق ناصری را نوشت که جزو مهم ترین کتب حکمت اسلامی است و مترجم این کتاب به زبان انگلیسی درباره خواجه نصیرالدین گفته است: دارای روحی نیرومند و حساس بوده که گرفتار تحولات شدید سیاسی و معنوی گشته است و در عین این گرفتاری ها به گونه ای سخن گفته که تو گویی با مردم این روزگار در نیمه دوم قرن بیستم سخن می گوید .

خواجه نصیرالدین شیعه بود و معارف شیعه را معرفی کرد و بسط داد و ابن خلدون دانشمند و مورخ عرب او را بزرگ ترین دانشمند ایران پس از اسلام دانسته است و شاگردانش که امثال علامه حلّی و ابن میثم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مشهورترین مهندس ایرانی کیست؟

مشهورترین مهندس ایرانی کیست؟