مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 5 اسفند 1401 ساعت 12:302023-02-24اقتصادي

سپندارمذگان، روزی که فرشته زن و عشق آفریده شد


ایرانیان باستان به بهانه های زیادی به شکرگزاری خداوند می پرداختند و این شکرگزاری ها را با آیین های شادمان بر پا می کردند.

به عنوان مثال برای آغاز بهار عید نوروز، - ایسنا/خراسان رضوی ایرانیان باستان به بهانه های زیادی به شکرگزاری خداوند می پرداختند و این شکرگزاری ها را با آیین های شادمان بر پا می کردند.

به عنوان مثال برای آغاز بهار عید نوروز، در شروع تابستان جشن تیرگان، در پاییز جشن مهرگان و برای زمستان جشن یلدا را تدارک دیده بودند.

یکی از دیگر جشن های مهم برای ایرانیان باستان جشن اسپندگان یا سپندارمذگان است که در 5 اسفند برگزار می شده و به روز بزرگداشت زن و زمین شهرت دارد.

اعتقاد بر این بوده است که در این روز فرشته زن و عشق آفریده شده و به همین دلیل به نام روز زن و زمین شهرت پیدا کرده است، چراکه هر دو زاینده و پدیدآورنده هستند.

در داستان های اسطوره های ایرانی آمده است که خوشی های روی زمین در دست سپندارمذ، همان فرشته ای که پرورش دهنده و نگهبان آفریدگان روی زمین است، بوده و از آنجایی که از هیچ کاری برای آفریدگان فروگذار نمی کند، با این اسم نام گذاری شده است.

گفته شده است که سپندارمذ رفتارهای نیک منشانه را پاداش می دهد و مظهر عشق و بردباری است و به حافظان این ارزش ها پاداش می دهد، بنابراین می توان گفت در ایران کهن، نیاکان ما حا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سپندارمذگان، روزی که فرشته زن و عشق آفریده شد

سپندارمذگان، روزی که فرشته زن و عشق آفریده شد