مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 اسفند 1401 ساعت 11:552023-02-26دانش

انتشار مقالات علمی در طول تاریخی چه سیری را طی کرده است؟


تولید علم به صورت کلاسیک و ارائه مقاله سابقه ای چند صد ساله دارد ولی روش آن در قرن نوزدهم و قبل از آن تفاوت بارزی با امروز داشته است.

- ایسنا/خراسان رضوی تولید علم به صورت کلاسیک و ارائه مقاله سابقه ای چند صد ساله دارد ولی روش آن در قرن نوزدهم و قبل از آن تفاوت بارزی با امروز داشته است.

امروز یکی از شاخص های مهمی که دانشگاه ها و موسسات مختلف و حتی افراد بر اساس آن به لحاظ کارکرد علمی سنجیده می شوند، شاخص های علم سنجی است.

در این شاخص ها تلاش بر این است که بر اساس تعداد مقالات و تولیدات علمی، موسسات یا افراد مختلف رتبه بندی شوند و مشخص شود چه مقدار فعالیت علمی انجام داده اند و این فعالیت در رشته کاری آن ها تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است اما تعداد مقالات به تنهایی کافی نیست.

ممکن است مقالات زیادی چاپ شود اما کیفیت مناسبی نداشته باشند.

محققان در پژوهشی با عنوان الگوی مناسب برای محاسبه برون داد علمی اعضاء هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی آورده اند شاخصی که مطرح شده بحث ارجاعات است که مشخص می کند مقالات چاپ شده چه مقدار مورد ارجاع افراد و مقالات دیگر قرار گرفته است.

این پژوهش توسط غلامعلی رودی عضو و محسن فلاح انجام شده که نشان می دهد شاخص اچ ایندکس (h-index) در انتشارات مقالات یک فرد یا یک موسسه و تعداد دفعاتی که به آن ارجاع شده است،


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انتشار مقالات علمی در طول تاریخی چه سیری را طی کرده است؟

انتشار مقالات علمی در طول تاریخی چه سیری را طی کرده است؟