مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 اسفند 1401 ساعت 11:252023-02-27اقتصادي

نگاه راهبری دولت به آسیای مرکزی؛ تجارت 5 میلیارد دلاری در آستانه تحقق


مسئول میز اوراسیا گمرک ایران از توجه دولت سیزدهم به همسایگان بویژه کشورهای آسیای مرکزی به عنوان یک ابتکار یاد کرد که موجب بهبود سطح مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه در این منطقه شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار دفاتر منطقه ای خبرگزاری فارس؛  مهدی قربانی مسئول میز اوراسیا گمرک ایران در نشست بررسی ظرفیت ها و چالش های تجارت با اوراسیا و آسیای مرکزی که به میزبانی دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس و مؤسسه مطالعات راهبردی شرق برگزار شد، به بررسی توافقنامه اتحادیه اقتصادی اورسیا و تاثیر آن بر مبادلات تجاری با کشورهای آسیای مرکزی پرداخت.

وی گفت: در سال 1397 با اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت نامه ای برای ایجاد منطقه آزاد تجاری امضا کردیم که در پایان سال 98 مجلس آن را به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت محول کرد که البته به نظرم باید برای اجرای این امر به وزرات امور اقتصادی و دارایی داده می شد.

  قربانی افزود: در دولت سیزدهم یک اتفاق خوبی افتاد و آن توجه به کشورهای همسایه بود که عملاً در صادرات و واردات تحولی بزرگ برپا شد.

مسئول میز اوراسیا گمرک ایران با اشاره به آمار و ارقام، این مهم را توضیح داد و گفت: در سال1400 حجم کلی مبادلات تجاری کشور 100 میلیارد دلار برآورد شد که 48 میلیارد دلار آن به صادرات و 52 میلیارد دلار آن نیز به واردات تعلق داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاه راهبری دولت به آسیای مرکزی؛ تجارت 5 میلیارد دلاری در آستانه تحقق

نگاه راهبری دولت به آسیای مرکزی؛ تجارت 5 میلیارد دلاری در آستانه تحقق