مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 11 اسفند 1401 ساعت 08:252023-03-02سياسي

«برگه زردآلو» ثبت می شود؟


«مهارت سنتی تهیه برگه زردآلو، قیسی و بُلبُلی»، میراث ناملموس استان سمنان است که با رواج شهرنشینی و توسعه شهری، کمرنگ شده و درحال حاضر بیشتر زنان و افراد مسن به این روش پایبند هستند، - مهارت سنتی تهیه برگه زردآلو، قیسی و بُلبُلی ، میراث ناملموس استان سمنان است که با رواج شهرنشینی و توسعه شهری، کمرنگ شده و درحال حاضر بیشتر زنان و افراد مسن به این روش پایبند هستند، از این رو این مهارت سنتی در خطر فراموشی قرار گرفته است.

بنابراین پرونده ثبت این عنصر در فهرست میراث ناملموس تهیه شده است و به زودی مراحل ثبت آن انجام خواهد شد.

هانی رستگاران ـ مسؤول ثبت آثار و حرایم میراث ملی استان سمنان ـ درباره مهارت سنتی تهیه برگه زردآلو، قیسی و بُلبُلی به ایسنا گفت: به دلیل فراوانی این میوه در فصل تابستان، باغداران منطقه بسطام، میوه زردآلو را به شکل برگه خشک شده تهیه می کنند تا در فصل سرد سال از آن استفاده کنند.

از این رو باغداران این منطقه به دلیل باغ های وسیع و فراوان زرد آلو همه ساله علاوه بر فروش و تازه خوری میوه زردآلو، به تهیه حجم بسیار زیادی از برگه زردآلو مبادرت می کنند.

به طور متوسط حدود 65 درصد تولید محصول زردآلو به صورت تازه خوری در بازار استان سمنان و استان های گلستان، مازندران، تهران، اصفهان و غیره مصرف می شود و حدود 35 درصد آن به ص


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«برگه زردآلو» ثبت می شود؟

«برگه زردآلو» ثبت می شود؟