مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 خرداد 1402 ساعت 09:202023-06-13فرهنگي

تبلور هنر و فرهنگ سیستان با دستان هنرمند بانوان


سوزن دوزی در سیستان و بلوچستان از قدمت بسیاری برخوردار و دارای اصالت است،بی شک گسترش این هنرهای بومی علاوه بر اشتغالزایی و ایجاد درآمد، - به جذب گردشگران خارجی و ارزآوری نیز کمک می کند.

خبرگزاری مهر ، ‬ گروه‬ استان‬ ها: خامه دوزی یکی از صنایع دستی سیستان و بلوچستان است که به آن خامک دوزی یا خمک دوزی ‏هم می گویند و به نوعی می توان گفت خامه دوزی واژه دگرگون شده این دو اسم است.

خامه دوزی یا سفید دوزی روی الیاف و پارچه های مخصوص با دستان زنان باذوق سیستانی به نقش در می آید، ‏این هنر هنری از خانواده سوزن دوزی است که از نقوش خاص و اصیل بومی شکل گرفته و به وسیله ابریشم به شکل های برجسته هندسی و به صورت گل های هشت پر، مربع، مثلث و غیره روی پارچه هایی از جنس کتان می نشیند.

خامه دوزی شباهت زیادی به هنر سوزن دوزی دستان زنان بلوچ دارد؛ اما تنها تفاوت بین آن ها استفاده از نخ ابریشم ‏رنگ سفید در هنر خامه دوزی است، این هنر بیشتر در تزیین لباس به ویژه دور یقه، عرقچین، پیش بند، جانماز، ‏دستمال، سفره و سر آستین های مردانه و زنانه استفاده می شود.

مربی میراث فرهنگی و راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) در سیستان و بلوچستان با قدردانی از اقدامات و ‏تلاش هایی که ‏تاکنون برای حمایت و تقویت صنایع دستی استان صورت گرفته، افزود: برای توسعه ‏صن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تبلور هنر و فرهنگ سیستان با دستان هنرمند بانوان

تبلور هنر و فرهنگ سیستان با دستان هنرمند بانوان