مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 تیر 1402 ساعت 09:362023-07-19سياسي

طلوع آفتاب محرم در کرمان با نذری های سنتی به یاد گذشتگان


به گرارش خبرگزاری فارس از کرمان، فارغ از تقویم، محرم در کرمان از پیش از طلوع آفتابِ اولین روز آغاز می شود، کسانی که طی یک سال گذشته عزیزی را از دست داده اند از چند روز قبل تدارک یک آش بلغور را می بینند تا در اولین روز از ماه محرم، اهالی محله را به صرف یک صبحانه نذری به یاد عزیزشان دعوت کنند، برخی نیز شله زرد می پزند که آموزش هر دو را در این گزارش می آوریم.

البته کسانی که از درگذشت عزیزشان بیش از یک سال گذشته باشد، در دهه اول محرم تدارک پخت عاشوری دارند و انواع مختلفی از نذری ها را می پزند.

بلغور کرمانی پای ثابت نذری های آسمانی ها بلغور کرمانی خاص و معروف است، ارزش غذایی آن بالا بوده و ورودش به جمع غذاهای نذری سابقه ای به بلندای تاریخ کرمان دارد.

گندم، گوشت گوسفندی، لوبیا چیتی، نخود، عدس، دنبه و روغن، باقلا، زیره، سیاه دانه، تخم شوید، نمک، زردچوبه، دارچین، پیاز، تره و پیازچه اجزای اصلای این خوشمزه جان را تشکیل می دهند، میزان آن هم از این قرار است که هر چقدر گندم داشتید، یک سوم آن میزان را حبوبات بریزید، اگر پر ملات دوست داشتید، میزان حبوبات را بالاتر ببرید.

تهیه آش بلغور زمان زیادی می برد، درست مثل حلیم، یک شب تا صبح بانیان را درگیر می کند، اگر حوصله پخت آن را ندارید سراغ دیگر موارد بروید، اما اگر مثل کرمانی های قدیم مطمئن ه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

طلوع آفتاب محرم در کرمان با نذری های سنتی به یاد گذشتگان

طلوع آفتاب محرم در کرمان با نذری های سنتی به یاد گذشتگان