موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - تامين اجتماعي - متناسب سازي - بازنشستگان تامين اجتماعي - انتخابات رياست - همسان سازي حقوق بازنشستگان - انتخابات رياست جمهوري - رياست جمهوري - همسان سازي حقوق - استقلال و پرسپوليس - بيمارستان روحاني بابل - موادفروشان - آرين بانك - زمين خواري لواسانات - اتحاديه بسكتبال غرب آسيا - جشنواره ملي روز جنگلبان - مديريت بحران آب - گازپروم - محمدرضا ميرشفيعي - ابن الدين حميدي - درباره برنامه دورهمي - گوليلمو ويكاريو - فرشاد قديري

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 تیر 1402 ساعت 08:562023-06-24اجتماعي

جاجیم ، دست بافته ای بدون گره بر تار و پودی از مهارت و عشق


سوادکوه، تاریخی چند هزار ساله دارد.

این تاریخ کهن و البته غنی، خود را در جای جای زندگی فردی و اجتماعی نشان می دهد.

رسم و آیین، جشن ها، فرهنگ کار و تلاش، - "جاجیم"، دست بافته ای بدون گره بر تار و پودی از مهارت و عشق ایسنا/مازندران سوادکوه، تاریخی چند هزار ساله دارد.

این تاریخ کهن و البته غنی، خود را در جای جای زندگی فردی و اجتماعی نشان می دهد.

رسم و آیین، جشن ها، فرهنگ کار و تلاش، موسیقی، هنر، لباس و خلاصه در هر گوشه ای از این سرزمین افسانه ای می توان رگه هایی از فرهنگ و هنر را دید.

در این میان صنایع دستی جلوه ای زیبا و درخشان از هزاران سال تمدن و اصالت است.

آلاشت شهری به قدمت تاریخ که نیم قرن پیش بافت تاریخی آن ثبت ملی شد، در دل خود گنجی ارزشمند دارد که محصول دستان هنرمند و ذهن زیبای دختران و زنان منطقه است.

جاجیم، دست بافته ای بدون گره و استوار بر تار و پودی از مهارت و عشق سالهاست در کرچال های آلاشت بافته می شود و از گردشگران و بینندگان دلبری می کند.

جاجیم آلاشت در صنایع دستی ایران جایگاهی مهم و ممتاز دارد.

به همین خاطر با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری آلاشت، اعضای شورای شهر و هنرمندان با سابقه این حوزه، از سال 1400 فرایند ثبت ملی آن آغاز شد و با ارائه طرح ها، جلسات دفاعی و طی شدن روند اداری، ابتدا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جاجیم ، دست بافته ای بدون گره بر تار و پودی از مهارت و عشق

جاجیم ، دست بافته ای بدون گره بر تار و پودی از مهارت و عشق