مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 8 تیر 1402 ساعت 00:302023-06-28فرهنگي

بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟


در حالی که حدود 60 سال از ساخت نخستین مستند جدی ایران به عنوان سندی سینمایی درباره مناسک حج می گذرد، ابهاماتی درباره فیلمساز واقعی این اثر مطرح بوده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مستند خانه خدا محصول 1345 است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کامل ترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته می شود.

این فیلم مستند که به عنوان یک گنجینه سینمایی معرفی می شود از جمله آثار مستندی است که در همان زمان ساخت اکران عمومی شد و با نمایش در سینماهای متعدد در تهران و خارج از پایتخت، تماشاگران زیادی را جذب کرد.

یکی از دلایل این استقبال در سال 1345، محتوای مذهبی فیلم و همزمانی اکران با ماه رمضان عنوان می شود.

از این فیلم نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای به جامانده نسخه ای از خانه خدا به سفارش فیلمخانه ملی ایران در شرکت پیشگامان سینمای آریا ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال 1396 در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلم خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.

یکی از بحث های مهم درباره این فیلم، فارغ از ارزش تاریخی و سندگونه آن، به قطعی نبودن نام فیلمسازش برمی گردد چرا که در منابع زیادی نام جلال مقدم به عنوان کارگردان مستند خانه خدا ذکر شده در حالی که به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟

بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟