مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 11 شهریور 1402 ساعت 10:052023-09-02اقتصادي

افزایش 5 برابری تجارت دوجانبه ترکمنستان و ازبکستان


پس از امضا معاهده مشارکت راهبردی بین «تاشکند» و «عشق آباد» در سال 2017 تجارت دو کشور تاکنون 5 برابر افزایش یافته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اکمل جان کوچکارف سفیر ازبکستان در ترکمنستان در مطلبی به مناسبت سالگرد استقلال کشورش به افزایش قابل توجهی تجارت متقابل تاشکند و عشق آباد اشاره کرد.

بنابر سخنان وی، از سال 2017 که معاهده مشارکت راهبردی بین ترکمنستان و ازبکستان امضا شد، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور 5 برابر افزایش داشت و در پایان سال 2022 به مرز یک میلیارد دلار نزدیک شد.

سفیر ازبکستان همچنین خاطرنشان کرد که از زمان امضای معاهده فوق، فرآیندهای همکاری بین منطقه ای را آغاز و سازوکارهایی برای کار مشترک در چارچوب شورای بازرگانی کارآفرینان دو کشور فراهم کردند.

وی همچنین به اهمیت بیانیه امضا شده در اکتبر 2022 در مورد تعمیق مشارکت راهبردی بین دو کشور اشاره کرد که در آینده تاثیر بسزایی در گسترش روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین دو کشور خواهد داشت.

پس از به قدرت رسیدن شوکت میرضیایف دومین رییس جمهور ازبکستان در سال 2017 این کشور سیاست خارجی خود را تغییر داد و موضوع همکاری و ارتباط با کشورهای منطقه را در دستور کار خود قرار داد، موضوعی که تاکنون باعث شده حجم همکاری بین تاشکند و دیگر کشورهای آسیای مرکزی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افزایش 5 برابری تجارت دوجانبه ترکمنستان و ازبکستان

افزایش 5 برابری تجارت دوجانبه ترکمنستان و ازبکستان