مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 مهر 1402 ساعت 11:052023-10-14سياسي

چرا هنوز و همیشه حافظ می خوانیم؟


یک نویسنده می گوید با گذشت قرن ها از روزگار حافظ و ظهور امواج مختلف فرهنگی و دگرگونی اجتماعی و تکنولوژیک جهان اما همچنان حافظ پژوهی در بین مجامع مختلف ادبی، - فرهنگی و دانشگاهی جایگاه دارد.

رضا کیانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که اقشار مختلف جامعه به سمت فال حافظ می روند، گفت: تفکر حافظ با سستی، انزواطلبی، بی تفاوتی و سطحی نگری در تضاد است و ارتباط با جانمایه دیوان حافظ بر عمق نگاه ها به جامعه و مسؤولیت های اجتماعی انسان می افزاید.

وی عنوان کرد: جهان امروز و فردا برای رهایی از عقلانیت ابزاری، خرافات، انجماد فکری و اباحه گری نیاز به اشاعه جوهر ارزشمند تفکر خدامحور، روشنگر و آزاده حافظ دارد.

این نویسنده گفت: شعر حافظ را مبین مفاهیم والایی چون عشق آغشته به معرفت، آزادگی، وارستگی انسان و در عین حال هشدار به انسان ها می دانم و البته که بارقه های امید را نیز در وجود انسان زنده می کند.

کیانی با این بیان که دیوان حافظ دارای ساختار قصه گویی و شخصیت پردازی نیست، افزود: اما در وادی هنرهای نمایشی و سینمایی می توان آثاری خلق کرد که روح اندیشه متعالی حافظ در آنها دمیده شود.

وی بیان کرد: برای ارج نهادن به این مهم باید محتوا و جلوه ها را در کنار نمادها و مفاهیم دیوان حافظ دقیق شناخت و سپس به گونه ای خلاق در تولید اثر بازتاب داد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا هنوز و همیشه حافظ می خوانیم؟

چرا هنوز و همیشه حافظ می خوانیم؟