مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 14 آبان 1402 ساعت 10:002023-11-05سياسي

ثبت در «جیاس» و ایجاد حاشیه امن برای باغستان سنتی قزوین


ثبت باغستان سنتی قزوین در جیاس می تواند یک حاشیه امن برای حفظ و حراست از آن ایجاد کند.

- ایسنا/قزوین یک کارشناس مسائل محیط زیست گفت: ثبت باغستان سنتی قزوین در جیاس می تواند یک حاشیه امن برای حفظ و حراست از آن ایجاد کند.

محمود داوران در گفت وگو با ایسنا ضمن اشاره به موضوع ثبت باغستان سنتی قزین در جیاس (میراث کشاورزی مهم جهان) اظهار کرد: به نظر می رسد هر گونه معرفی و ثبتی که سبب شود باغستان سنتی قزوین در سطح منطقه، کشور و جهان شناخته شود می تواند یک حاشیه امن برای حفظ باغستان از مجموعه عوامل تخریبی باشد که در دهه های اخیر این مجموعه با آن روبه رو بوده است.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: اگر این ثبت به طور اصولی و با حمایت مدیران همراه شود امید می رود نه تنها روند تخریب باغستان را متوقف کند بلکه با گرفتن حمایت ها در ابعاد مختلف باغستان سنتی قزوین در جهت احیا قرار بگیرد.

باغستانی که روزی 6000 هکتار وسعت داشته است امروز به 3000 هکتار رسیده و تنها 2784 هکتار آن ثبت ملی است و باید دید چه مقدار از باغستان در سند جیاس ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به ملاک های جیاس برای انتخاب میراث جهانی کشاورزی بیان کرد: وقتی جیاس یک مجموعه را انتخاب می کند آن را از منظر پهنه خاص و شیوه کاشت، داشت و برداشت مورد توجه قرار داده است چرا که توجه این مجموعه معطوف به ت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت در «جیاس» و ایجاد حاشیه امن برای باغستان سنتی قزوین

ثبت در «جیاس» و ایجاد حاشیه امن برای باغستان سنتی قزوین