مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 آبان 1402 ساعت 10:502023-11-15فرهنگي

نسخ خطی کُردی در گذر زمان


نسخه خطی که دست نوشته ای از آثار گذشتگان است مهمترین نمونه میراث گذشتگان است که باید هم در حفظ و نگهداری آن کوشید و هم در تصحیح آن.

- نسخ خطی کردی نیز از اهمیت ویژه ای در فرهنگ و ادبیات کردی برخوردار است که به گفته کارشناسان این حوزه این نسخ علاوه بر اینکه دستخوش گذر زمان قرار گرفته، در استان کردستان نگهداری نمی شوند.

اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان با مشارکت پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان و سازمان های مردم نهاد کردستان، نشست تخصصی جایگاه نسخ خطی کُردی در مطالعات زبان شناسی و حقوق فرهنگی با حضور جمع کثیری از نخبگان، حقوق دانان، زبان شناسان، پژوهشگران، باستان شناسان،صاحب نظران و فعالان تخصصی در این حوزه را برگزار کرد.

نسخ خطی، میراثی مخدوش دکتر مظهر ادوایی، پژوهشگر تاریخ و نسخ خطی هورامی با اشاره به اینکه، نسخ خطی به عنوان دست نوشته، چند تا چندصد صفحه در قالبی مشخص را در بر می گیرد، اظهار کرد: بستر این محتوا در مورد تاریخ نگاری، تاریخ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی از شناسایی و بررسی 302 نسخه خطی هورامی خبر داد و افزود: این محتوا برای پژوهشگران رشته های مردم شناسی، باستان شناسی و زبانشناسی، دنیایی از اطلاعات و داده های مختلف دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نسخ خطی کُردی در گذر زمان

نسخ خطی کُردی در گذر زمان