مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آذر 1402 ساعت 11:302023-12-21دانش

فلسفه شب یلدا چیست؟ 


یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که معادل اول جودی و آخر قوس است و تقریبا در همین شب آفتاب به برج جودی منتقل می شود.

- ایسنا/خراسان جنوبی عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که معادل اول جودی و آخر قوس است و تقریبا در همین شب آفتاب به برج جودی منتقل می شود.

حامد نوروزی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه 30 آذر به شب یلدا یا شب چله در فرهنگ ایرانی معروف است، گفت: در بسیاری از منابع اسمی از شب یلدا نیست و بیشتر به عنوان شب چله شناخته می شود این شب بلندترین شب سال که به کوتاهترین روز سال پیوند می زند.

وی اظهار کرد: از دیرباز شب چله در فرهنگ ایران زمین جایگاه ویژه ای داشته گرچه واژه یلدا یک واژه قرضی از زبان های سامی به احتمال زیاد از سریانی است لذا یلدا با وَلدَ عربی از ریش ایی به معنا ولادت و تولد است که به معنای تولد خورشید، ایزدمهر یا میترا بوده ولی در دین مسیح این روز را با تولد مسیح یکسان در نظر می گیرند، اگرچه از نظر تاریخی متفاوت است به دلیل اینکه کبیسه های سال مسیحی با سال ایرانی همخوان نیست.

نوروزی با اشاره به اینکه آیین مهر از ایران به روم رفته و متفاوت است این جشن بیان کرد: رومی ها این جشن را (ناتالیس آنایکتوس) یعنی روز تولد مهر یا میترا شکست ناپذیر نامگذار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فلسفه شب یلدا چیست؟ 

فلسفه شب یلدا چیست؟