مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 آذر 1402 ساعت 20:352023-12-11سياسي

آیین «یادمان یاس کبود» در فهرست آثار معنوی ثبت شد


مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت مراسم یادمان یاس کبود روستای فتح آباد شهرستان خفر استان فارس در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شیراز، سید مؤید محسن نژاد امروز دوشنبه 20 آذرماه در این باره به خبرنگاران گفت: این آیین منحصربه فرد که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بارنگ و بوی خاصی برگزار می شود، برگرفته از سنت دیرینه مردم روستای فتح آباد است که به منظور حفظ این آیین و سنت حسنه با تلاش های صورت گرفته و حمایت های وزارت متبوع در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

وی در شرح مختصر تاریخچه برگزاری این آیین گفت: سنت حسنه یادمان یاس کبود پیشینه ای بیش از 150 سال دارد که نسل به نسل منتقل شده است و د ر این مراسم مردم روستا به مدت حداقل 45 روز الی 2 ماه مشغول فضاسازی یادمان بوده و در طول این مدت مهمانان زیادی از سایر روستاها و شهرستان های هم جوار جهت کمک در فضاسازی یادمان حضور یافته و میهمان مردم روستا هستند.

او ادامه داد: در گذشته، شب شهادت حضرت زهرا (س) مردم بر روی پشت بام خانه های خود می رفتند و نام مبارک ایشان را فریاد می زدند و ذکر یا زهرا (س) سر می دادند و در شام شهادت، مردم همانند ایام محرم با استفاده از چوب و برگ نخل، کتل (تابوت) سربسته ای ساخته و در تمامی کوچه های قلعه همراه با روضه و عزاداری می گرداندند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین «یادمان یاس کبود» در فهرست آثار معنوی ثبت شد

آیین «یادمان یاس کبود» در فهرست آثار معنوی ثبت شد