مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 9 آذر 1402 ساعت 12:002023-11-30سياسي

«شیخ مفید»؛ سرآمد علمای مذاهب اسلامی و متفکری برجسته


محمدبن محمدبن نعمان ملقب به شیخ مفید و معروف به ابن المعلم، عالم و دانشمند بزرگ جهان اسلام در قرن چهارم و پنجم قمری است.

او در برابر دو روش عقل گرایی افراطی و اکتفا کردن به روایات بدون توجه به عقل، - ایسنا/خراسان رضوی محمدبن محمدبن نعمان ملقب به شیخ مفید و معروف به ابن المعلم، عالم و دانشمند بزرگ جهان اسلام در قرن چهارم و پنجم قمری است.

او در برابر دو روش عقل گرایی افراطی و اکتفا کردن به روایات بدون توجه به عقل، اندیشه شیعه را که روشی میانه بود، پایه گذاری کرد.

تاریخ شیعه سرشار از افتخارات بسیار و تحولات چشمگیر است.

تحولاتی که به دست عالمان متعهد و فرزانگان اندیشمند پدید آمده است.

در این میان به سده چهارم هجری بر می خوریم که فتح الفتوح تاریخ شیعی است؛ روزگاری که مردی بزرگ و اندیشمندی سترگ دائره المعارفی جامع از معارف اسلامی تدوین کرد و قریب 50 سال پرچمدار عرصه های علمی، فکری و فرهنگی مسلمین بود و سرانجام به جایی رسید که دوست و دشمن زبان به تمجید او گشودند و قلم به تعریف او برگرفتند و او را مفید لقب دادند.

بینش افروزی و دانش آفرینی وی به همراه آگاهی از اوضاع دشمنان و اطلاع از جهان اطراف دست به دست هم داد و او را سلسله جنبان نهضت فکری و رنسانس علمی در قرن چهارم کرد و به آنجا رسید که صحیفه های سبز مهدوی عجل الله تعالی فرجه الشریف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«شیخ مفید»؛ سرآمد علمای مذاهب اسلامی و متفکری برجسته

«شیخ مفید»؛ سرآمد علمای مذاهب اسلامی و متفکری برجسته