چهارشنبه، 20 دی 1402 ساعت 06:302024-01-10اقتصادي

کشف راز 1.75 میلیارد ساله منشاء حیات

فسیل های ریزی که از حدود 2 میلیارد سال پیش در میان صخره های باستانی باقی مانده اند، قدیمی ترین شواهد و مدارک فتوسنتز روی زمین را در اختیار دانشمندان گذاشته اند.

- در چینه بندی مک درموت در صحرای شمال استرالیا، ساختار های ریزی موسوم به تیلاکوید (thylakoid) در درون چیزی کشف شده است که گمان می رود سیانوباکتری های فسیل شده با قدمت حدود 1.

75 میلیارد سال باشد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایرنا، این ساختار ها امروزه در درون سلول های ارگانیسم های دارای فرایند فتوسنتز یافت می شوند که حاوی رنگدانه های کلروفیل هستند و برای جذب نور خورشید به منظور فتوسنتز استفاده می شوند.

معنی این مساله آن است که این فسیل های ریز (میکروفسیل ها) قدیمی ترین مدرک مستقیم از وجود فتوسنتز هستند که این مساله یک سن حداقلی جدید برای ظهور سیانوباکتری های دربردارنده تیلاکوید برای دانشمندان مطرح می کند و همچنین یک ابزار جدید برای شناخت اکوسیستم های اولیه زمین و چگونگی پدیدار شدن حیات روی سیاره زمین است.

گروه تحقیقاتی زیر نظر کاترین دمولین دیرین میکروبیولوژیست در دانشگاه لی یژ (بلژیک) گفت: مطالعه ما شواهد و مدارک مستقیمی از وجود سیانوباکتری فعال از حیث متابولیک و انجام فتوسنتز اکسیژنی توسط آن ها ارائه می دهد.

کشف راز 1.75 میلیارد ساله منشاء حیات