نگاهی به کتاب «فیلم نوآر و سینمای پارانویا» / ناکامی فرهنگ آمریکاییما خود به همان محصولی بدل گشته ایم که تبلیغاتچی ها آن را بازاریابی و از آن بهره کشی میکنند. - نگاهی به کتاب فیلم نوآر و سینمای پارانویا / ناکامی فرهنگ آمریکایی ما خود به همان محصولی بدل گشته ایم که تبلیغاتچی ها آن را بازاریابی و از آن بهره کشی میکنند. عصر ایران؛ جواد لگزیان - ویلر وینستون دیکسون، فیلمشناس، فیلمساز و استاد مطالعات فیلم در دانشگاه نبراسکا در کتاب فیلم نوآر و سینمای پارانویا مروری خواندنی دارد بر فیلم های ژانر نوآر که از واقعیتهای نوظهور زندگی آمریکایی حکایت دارد، واقعیتهایی که هالیوود بعد از وضع آییننامه تولید در سال 1934 تلاش داشت، دیده نشود. دیکسون با دقتی شگرف سراغ آرشیو فیلم های نوآر می رود و توضیح می دهد که چگونه پیش از اعمالِ ضوابط اخلاقی در هالیوود، فیلمهای اوایل دههٔ 30 از بسیاری لحاظ پیشگامان سبک واقعی نوآر بودند؛ سبکی که در سالهای پس از جنگ جهانی دوم به شکوفایی رسید. در یکی از این فیلم های پیشرو به نام قهرمانان برای فروش (ویلیام وِلمن 1933)، ریچارد بارتلمس کهنهسرباز جنگ جهانی اول که به مورفین اعتیاد پیدا کرده، از جنگ بازمیگردد و میفهمد مردی که او در جنگ نجات داده، حالا مدعیِ اقدامات قهرمانانهٔ بارتلمس شده است. برچسب ها: فیلم - فیلم نوآر - نوآر - آمریکایی - بازاریابی - واقعی - هالیوود |
آخرین اخبار سرویس: |