مطالب مرتبط:
اسلامی: سازمان انرژی اتمی ایران وارد فاز صنعتی شده است
پزشکیان: بی عدالتی و تبعیض بین مدارس دولتی و غیردولتی برازنده نظام اسلامی نیست
اسلامی: غنی سازی نماد استقلال و اقتدار ملی است
عیادت رهبر انقلاب اسلامی از حضرت آیت الله نوری همدانی +تصویر
اسلامی: صنعت هسته ای موجب اقتدار جمهوری اسلامی است
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 اردیبهشت 1404 ساعت 09:302025-05-06دانش

بررسی دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامی


انضمامی ترین بحث در باب اعتباریات و علوم انسانی به پرسش کنونی جامعه ایران (و شاید جوامع اسلامی) در باب امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامی و علم دینی بازمی گردد.

- انضمامی ترین بحث در باب اعتباریات و علوم انسانی به پرسش کنونی جامعه ایران (و شاید جوامع اسلامی) در باب امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامی و علم دینی بازمی گردد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، کتاب اعتباریات؛ کنش ها و برساخت های اجتماعی تألیف قاسم پورحسن عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به همت انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، در بهار 1404 در 423 صفحه و به بهای 450 هزار تومان منتشر شد.

علامه طباطبایی نظریه ادراکات اعتباری را در آغاز دهه 30 به نحو مبسوط طرح کرد؛ اگرچه تاکنون شرح ها و نقدهایی بر این نظریه نگاشته شده، اما به نظر می رسد هنوز خوانشی مطلوب و شرحی سزاوار از آن صورت نگرفته است.

برخی این نظریه را واکنشی در مقابل جریان های چپ دهه بیست و سی تلقی کردند، و پنداشتند علامه کوشید تا با تفکیک دو نوع ادراکات، نشان دهد که تمامی ادراکات آدمی از یک سنخ نبوده و هر کدام واجد خصلت های ویژه ای است.

ادراکات حقیقی که دائمی و ضروری اند با توجه به امکان دستیابی به معرفت یقینی، تغییر و دگرگونی درآن ها راه پیدا نمی کند، بلکه تغییر، ویژگی خاص ادراکات اعتباری است.


برچسب ها: علامه طباطبایی - علوم انسانی - علوم انسانی اسلامی - دانشگاه علامه طباطبایی - طباطبایی - اسلامی - اعتباری
آخرین اخبار سرویس:

بررسی دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامی

بررسی دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامی