بررسی دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامیانضمامی ترین بحث در باب اعتباریات و علوم انسانی به پرسش کنونی جامعه ایران (و شاید جوامع اسلامی) در باب امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامی و علم دینی بازمی گردد. - انضمامی ترین بحث در باب اعتباریات و علوم انسانی به پرسش کنونی جامعه ایران (و شاید جوامع اسلامی) در باب امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامی و علم دینی بازمی گردد. به گزارش خبرگزاری مهر ، کتاب اعتباریات؛ کنش ها و برساخت های اجتماعی تألیف قاسم پورحسن عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به همت انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، در بهار 1404 در 423 صفحه و به بهای 450 هزار تومان منتشر شد. علامه طباطبایی نظریه ادراکات اعتباری را در آغاز دهه 30 به نحو مبسوط طرح کرد؛ اگرچه تاکنون شرح ها و نقدهایی بر این نظریه نگاشته شده، اما به نظر می رسد هنوز خوانشی مطلوب و شرحی سزاوار از آن صورت نگرفته است. برخی این نظریه را واکنشی در مقابل جریان های چپ دهه بیست و سی تلقی کردند، و پنداشتند علامه کوشید تا با تفکیک دو نوع ادراکات، نشان دهد که تمامی ادراکات آدمی از یک سنخ نبوده و هر کدام واجد خصلت های ویژه ای است. ادراکات حقیقی که دائمی و ضروری اند با توجه به امکان دستیابی به معرفت یقینی، تغییر و دگرگونی درآن ها راه پیدا نمی کند، بلکه تغییر، ویژگی خاص ادراکات اعتباری است. برچسب ها: علامه طباطبایی - علوم انسانی - علوم انسانی اسلامی - دانشگاه علامه طباطبایی - طباطبایی - اسلامی - اعتباری |
آخرین اخبار سرویس: |