مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 شهریور 1394 ساعت 08:412015-08-31اقتصادي

فارس گزارش می دهد توسعه اقتصادی گردشگری قم در سایه کاروانسرای دیرگچین


یکی از نقاط استثنایی در قم منطقه دیرگچین است که اگر خوب بر روی چنین آثار باستانی متمرکز شده و برنامه ریزی صورت گیرد اقتصاد استان در این حوزه متحول خواهد شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار فارس از قم، اگر گذرتان به جاده قم - گرمسار افتاده باشد جلوه های زیبای یک بنای تاریخی کهن نظرتان را جلب خود می کند، بنایی که امروزه از دیدگان دور مانده و پرنده هم در آن پر نمی زند، این بنا که از دیرباز با عنوان مادر کاروانسراهای کشور شناخته می شد به سبب ملات گچی اش نام دیرگچین بر آن نهاده شد و پس از آن در سال 82 به ثبت آثار ملی کشور رسید.

سابقه تاریخی این بنا که در بخش مرکزی استان و در 60 کیلومتری جاده گرمسار استقرار یافته طبق کتب تاریخی معاصر به 1750 سال پیش باز می گردد یعنی دوران حکومت اردشیر ساسانی که رونق اقتصادی فزونی را برایشان به همراه می آورده است.

طبق گفته مورخین و نوشته های به جای مانده این کاروانسرا در آن دوران مقر نیروهای سلطنتی و ایستگاه میان راهی بوده است.

به دلیل اهمیت والایی که این کاروانسرا در میان سایر کاروانسراهای ایران داشت پس از دوره اردشیر ساسانی هر چند سال یک بار مورد مرمت و بازسازی قرار می گرفته و به نوعی نقش تأمین اقتصاد قم را برعهده داشت اما اگر امروزه نیم نگاهی به نمای ظاهری و درون این اثر تاریخی بیندازید متوجه می شوید که خیلی سال


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فارس گزارش می دهد توسعه اقتصادی گردشگری قم در سایه کاروانسرای دیرگچین

فارس گزارش می دهد توسعه اقتصادی گردشگری قم در سایه کاروانسرای دیرگچین