مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 شهریور 1394 ساعت 13:252015-09-15فرهنگي

سابقه «کش لقمه» به بهانه «حرام لقمه»


جالب است بدانید که 16 سال پیش تلویزیون با کارگردانی و اجرای مهران مدیری مجموعه ای با عنوان ببخشید شما پخش می کرد که در یکی از آیتم های آن رامین ناصر نصیر در نقش ادیب و زبان شناس ظاهر می شد و پیشینه (ساختگی و نه واقعی) شغل مورد بحث در برنامه را همراه با واژگان مورد استفاده در آن شغل معرفی و برای واژگان بیگانه مصطلح در آن حرفه یا صنف معادل های طنز آمیز پیشنهاد می کرد.

مورد دیگری که در یادها مانده معادل واژه دکوپاژ بود که آن ادیب (ناصر نصیر)گفت: مِن بعد به جای واژه مهجور و بیگانه دکوپاژ از واژه پلان پلان شده استفاده کنید! در یکی از قسمت ها هم توصیه کرد به جای پیتزا از واژه کش لقمه استفاده شود.

در همان سال 1378 برنامه طنز دیگری هم پخش می شد با عنوان این چند نفر که چهار برادر یک اسم واحد داشتند ( هژیر)! آن 4 برادر هم نام که پدر و مادرشان آنها را ناگهانی ترک کرده بودند یک خواهر داشتند که نقش آن را فلامک جنیدی بازی می کرد و چون دست پخت خوبی نداشت هژیرها ترجیح می دادند پیتزا سفارش دهند وبه همین خاطر بود که در همین مجموعه طنز کش لقمه بیشتر به کار رفت و در واقع فرهنگستان زبان ادب پارسی نه کش لقمه را وضع کرده و نه دراز لقمه را اما رسانه ها می توانند یک واژه را رایج کنند و صدا و سیما نیز در آن سال ها مانند امروز با بحران ریزش و بی اع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سابقه «کش لقمه» به بهانه «حرام لقمه»

سابقه «کش لقمه» به بهانه «حرام لقمه»