مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 آبان 1394 ساعت 16:262015-10-31سياسي

اولین رابطه دیپلماتیک ایران و افغانستان چه زمانی برقرار شد


دولت افغانستان در سال 1920 میلادی به عنوان یک کشور مستقل اولین تماس مقدماتی با ایران را با اعزام سردار عبد العزیز خان به عنوان نماینده سیاسی برقرار کرد.

- "، امیر حبیب الله خان که در نخستین سال قرن بیستم در افغانستان به قدرت رسیده بود، در سال 1919 در لغمان به دست درباریان خود به قتل رسید و بعد از وی پسرش امان الله خان به قدرت رسید.

آنگونه که وحید مژده نویسنده، پژوهشگر و کارشناس سیاسی افغانستان در کتاب روابط سیاسی ایران و افغانستان در قرن بیستم نوشته است، امان الله خان که مخالف استعمار انگلیس بود، پس از به قدرت رسیدن، خواهان استرداد استقلال کامل افغانستان از انگلستان گردید و بعد از جنگ سوم افغانستان و انگلیس که به جنگ استقلال نیز مشهور است، سرانجام انگلیسی ها استقلال افغانستان را به رسمیت شناختند.

در این زمان در ایران وضع سیاسی ناپایداری حاکم بود و در هر گوشه از این کشور به تحریک استعمارگران حکومت های ملوک الطوایفی بر پا بود و سلسله قاجار تحت رهبری سلطان احمد شاه قاجار در آستانه سقوط قرار داشت.

آغاز روابط دیپلماتیک ایران و افغانستان در کتاب روابط سیاسی ایران و افغانستان ذکر شده است که دولت افغانستان در سال 1920 میلادی به عنوان یک کشور مستقل اولین تماس دیپلماتیک با ایران را با اعزام سردار عبد العزیز خان به عنوان نماینده


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اولین رابطه دیپلماتیک ایران و افغانستان چه زمانی برقرار شد

اولین رابطه دیپلماتیک ایران و افغانستان چه زمانی برقرار شد