مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 اردیبهشت 1395 ساعت 08:402016-05-17بين الملل

حافظ کُردزبان کیست؟


1215 ه.

ق) یکی از توانمندترین سرایندگان کُردزبان است که به دلیل نکته سنجی های فراوان حافظگونه، برگزیدن اوزان مناسب، ریاستیزی و مسائل این چنینی به حافظ کُرد شهرت پیدا کرده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کردستان، خدر پسر شاه ویس آل بیگ میکاییلی در سال 1215 هجری در روستای خاک و خول در منطقه شهر زور به دنیا آمد و به حافظ کُرد شهرت دارد.

وی بنا بر سیستم آموزشی آن دوران نخست قرآن و کتاب های فارسی را آموخت و برای تکمیل تحصیل آیینی، شهر و روستاهای زیادی از کردستان را که دارای آموزشگاه بودند گشت.

این شاعر مشهور کُرد که تخلص نالی را برای خود برگزیده است، بیشتر در شهرهای سنندج، سابلاغ، زرآباد قره داغ، حلبچه و سلیمانیه زندگی کرد و با هر دو امیر بابان های هم عصر خود، سلیمان پاشا و احمد پاشا رابطه نزدیکی داشت.

نالی در اوایل قرن نوزدهم می زیسته و در آن دوران زبان رایج ادبی عبارت از عربی و فارسی و تُرکی بوده اما بیشتر شعرهای نالی به زبان کُردی سروده شده است و کلمات فارسی زیادی نیز در شعرهایش دیده می شود.

پس از حمله ترکان عثمانی به سلیمانیه و پایان دادن به حکومت بابان ها، نالی از سلیمانیه به شام می رود و از آنجا قصیده ای بلند همچون نامه برای سالم شاعر کرد اهل سلیمانیه می فرستد و از او احوال شهر و دیارش را


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حافظ کُردزبان کیست؟

حافظ کُردزبان کیست؟