مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 مرداد 1395 ساعت 15:512016-08-17فرهنگي

یادداشت مهمان/ محمدکاظم کاظمی نگاهی به 2 اثر داستانی از نویسنده شهیر افغانستان


کسانی که در دهه های پنجاه و شصت خورشیدی شنونده رادیو کابل بوده اند، حتماً با مردا ره قول اَس آشنا هستند، داستانی بلند از محمداکرم عثمان که با صدای گرم نویسنده آن به صورت دنباله دار در رادیو کابل روایت می شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار سایت افغانستان "، محمد کاظم کاظمی نویسنده و شاعر مهاجر افغانستانی طی یادداشتی اختصاصی به بررسی 2 اثر داستانی محمداکرم عثمان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: کسانی که در دهه های پنجاه و شصت خورشیدی شنونده رادیو کابل بوده اند، حتماً با مردا ره قول اَس آشنا هستند، داستانی بلند از محمداکرم عثمان که با صدای گرم نویسنده آن، به صورت دنباله دار در رادیو کابل روایت می شد و به یکی از داستان های جذاب برای عموم بدل شده بود.

مَردا ره قول اس یعنی مردان را قول است یا به بیان رایج در ایران، مرد زیر قولش نمی زند حکایتی است از جوانمردی و وفا در جامعه سنتی افغانستان.

این داستان در یکی از محله های قدیمی کابل اتفاق می افتد و سرشار است از آداب و رسوم، جوانمردی ها، عشق ها و احساس هایی که در بطن جامعه سنتی افغانستان وجود داشته است.

قهرمانان این داستان، بادبادک بازهایی هستند با رقابت ها، دوستی ها و درگیری های معمول در میان این صنف، چنان که در رمان بادبادک باز خالد حسینی نیز شاهد آن بوده ایم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یادداشت مهمان/ محمدکاظم کاظمی نگاهی به 2 اثر داستانی از نویسنده شهیر افغانستان

یادداشت مهمان/ محمدکاظم کاظمی نگاهی به 2 اثر داستانی از نویسنده شهیر افغانستان