جمعه، 15 اردیبهشت 1396 ساعت 13:102017-05-05اقتصادي

تکاپوی دانشمندان برای کشف شکل جدیدی از ماده

پس از به ­ روز شدن «سامانه شتاب­ دهنده پرتو الکترون مداوم» (CEBAF) متعلق به وزارت انرژی آمریکا، دانشمندان در اولین مطالعات آزمایشی، امکان شناسایی شکل جدیدی از ماده را نوید داده­ اند.

- پس از به ­ روز شدن سامانه شتاب­ دهنده پرتو الکترون مداوم (CEBAF) متعلق به وزارت انرژی آمریکا، دانشمندان در اولین مطالعات آزمایشی، امکان شناسایی شکل جدیدی از ماده را نوید داده­ اند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از دیلی میل، به ­ روز کردن فناوری مزبور بخشی از یک پروژه 338 میلیون دلاری است که هدف آن سه برابر کردن انرژی عملیاتی این شتاب­ دهنده بود.

این امر به فیزیکدانان امکان درک بهتر ذرات ابتدایی و همچنین "چسبی" که آن­ها را به هم متصل نگه می ­دارد، فراهم می­ کند.

محققان با بررسی این چسب به دنبال یافتن "مزون­ های هیبردی" جدیدی هستند و معتقدند روزی قادر خواهند بود پدیده­ای مرموز موسوم به حبس کوارک را توضیح دهند؛ حالتی که در آن، هیچ کوارکی به تنهایی یافت نمی­ شود.

دانشمندان سامانه شتاب­ دهنده ملی تامس جفرسون از ابزار آپگرید شده جهت جستجوی مزون­ های هیبریدی بهره خواهند برد.

در این مزو­ن­ ها، چسبی که ماده را متصل به هم نگه می­ دارد، در مقایسه با چسب موجود در مزون­ های معمولی رفتار متفاوتی از خود بروز می­ دهد.

تکاپوی دانشمندان برای کشف شکل جدیدی از ماده