مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 فروردین 1398 ساعت 11:202019-03-23سياسي

سنت های فراموش شده قزوین را احیا کنیم


مردمان قزوین از دیرباز رسومات متعدد داشتند که در حال بسیاری از آن ها به فراموشی سپرده شده و تنها پدربزرگ ها و مادربزرگ ها آن ها را به یاد دارند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مردم پهنه مینودری اتحاد و همبستگی داشتند که این اتحاد در رسومات نیز تجلی داشته است که طی چند سال اخیر به دلیل ورود مدرنیته به زندگی ها بسیاری از این رسومات از بین رفته و یا در حال فراموش شدن هستند؛ در این گزارش گذری بر رسومات مردم قزوین و تاکستان داریم.

سال نو کوزه نو درگذشته مردم قزوین برای استقبال از عید برنامه های مختلفی داشتند که ازجمله آن می توان به رسم سال نو کوزه نو اشاره کرد، به طوری که بعد از پایان چهارشنبه سوری مردم کوزه های قدیمی شکسته و ترک دار را به زمین می زدند و کوزه های نو می خریدند.

در آن دوران مردم دو چیز را مایه برکت می دانستند سفره نو، کوزه نو ؛ کوزه نو ریشه مذهبی دارد چراکه خوردن غذا و آب در ظرف ترک دار کراهت دارد بنابراین در این شب کوزه ترک دار را می شکستند و به استقبال نوروز می رفتند.

پخت شیرینی در قزوین یکی از خصوصیات مردم قزوین این بود که کارها را به صورت انفرادی انجام نمی دادند و همسایه و فامیل در کنار هم کارها را انجام می دادند، سمنوپزان و پخت شیرینی نمونه ای از آن هاست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سنت های فراموش شده قزوین را احیا کنیم

سنت های فراموش شده قزوین را احیا کنیم