مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 خرداد 1398 ساعت 17:052019-05-27فرهنگي

وجود 60 نسخه خطی و چاپ سنگی نهج البلاغه در کتابخانه وزیری یزد


مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانه وزیری یزد گفت: کتابخانه وزیری یزد، 60نسخه دست نویس و چاپ سنگی از نهج البلاغه را در اختیار دارد که تاریخ کتابت قدیمی ترینِ آن به قرن 9 هجری می رسد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، منوچهر آرسته با بیان این که در کتابخانه وزیری یزد، وابسته به آستان قدس رضوی بیش از 60 نسخه خطی و چاپ سنگی نهج البلاغه و آثار وابسته به آن را در اختیار دارد، اظهار کرد: قدیمی ترین نسخه نهج البلاغه در این کتابخانه متعلق به سال 882 قمری است که به دست حمزه بن پیرهلال به خط نَسخ 12سطری در 308 برگ کتابت شده است و خطبه ها در آن دارای ترجمه بین السطور به زبان فارسی است.

وی افزود: نسخه ای از شرح ابن ابی الحدید که تحولی اساسی در نگارش شروح نهج البلاغه تلقی می شود، از دیگر نفایس این مجموعه است که در سال 965 قمری به دست احمد بن حسن صالح و محمد بن ناصر بن سلیمان بن یحیی به خط نسخ 23سطری در 135 برگ کتابت شده است.

مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانه وزیری یزد گفت: تنبیه الغافلین و تذکره الغافلین (ترجمه و شرح نهج البلاغه) که تألیف ملافتح الله بن شکرالله شریف کاشانی و ترجمه و شرح فارسی از نهج البلاغه است، یکی دیگر از نفایس خطی این مجموعه است که در سال 1017قمری به خط نستعلیق 30سطری در 210 برگ کتابت شده است .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وجود 60 نسخه خطی و چاپ سنگی نهج البلاغه در کتابخانه وزیری یزد

وجود 60 نسخه خطی و چاپ سنگی نهج البلاغه در کتابخانه وزیری یزد