مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 فروردین 1399 ساعت 06:502020-04-11فرهنگي

روایتی از بازماندگان قوم قزاق در مستند مردم نگارانه «وت باسی»


فیلم مستند مردم نگارانه «وت باسی» به کارگردانی مهسا طاهری با موضوع روایتی از بازماندگان قوم قزاق در ایران آماده نمایش شد.

- فیلم مستند مردم نگارانه وت باسی به کارگردانی مهسا طاهری با موضوع روایتی از بازماندگان قوم قزاق در ایران آماده نمایش شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه مستند، مهاجرت قزاق ها از سرزمین خود به ایران در سال های 1307 تا 1315 به دلیل فشار استالین آغاز شد.

در آن سال ها تعداد بسیاری از قزاق ها از منطقه سیاه کوه (منقشلاق) در جنوب غربی قزاقستان در حاشیه دریای خزر از مرزهای شمالی ایران و با گذشتن از ترکمنستان و مواجهه با عشایر ترکمن که گاه منجر به درگیری می شد، وارد خاک ایران شدند.

آن ها بیشتر در سه شهر گرگان، گنبد و بندرترکمن ساکن شدند و در هر سه شهر محل اصلی اقامت آن ها قزاق محله نام دارد و هم اکنون بیش از 15٫000 نفر قزاق در ایران زندگی می کنند.

وت باسی در زبان قزاقی به معنای بزرگ خاندان است و در این مستند از زاویه دید 2 نفر از بزرگان قوم قزاق در ایران به آداب و رسوم و سنن مختلف این قوم پرداخته شده است.

قزاق محله را همه در گرگان می شناسند.

محله ای که در مرکز شهر قرار گرفته و اهالی اش زردپوستند و چشمانی بادامی دارند و با گذشت 90 سال سکونت در شهرهای بندرترکمن، گنبد کاووس و گرگان همچنان از لباس های بومی قزاق


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایتی از بازماندگان قوم قزاق در مستند مردم نگارانه «وت باسی»

روایتی از بازماندگان قوم قزاق در مستند مردم نگارانه «وت باسی»