مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 اردیبهشت 1399 ساعت 08:302020-04-21بين الملل

از سعدی تا سپهری در جهان عرب


به دلیل پیشینه دیرینه ای که ادبیات ایران زمین به عنوان آثاری فاخر و انسان شمول دارد، در جهان عرب آوازه ای خوش یافته است.

- به دلیل پیشینه دیرینه ای که ادبیات ایران زمین به عنوان آثاری فاخر و انسان شمول دارد، در جهان عرب آوازه ای خوش یافته است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این یادداشت نوشته موسی بیدج از سلسله یادداشت های یک هفته با سعدی و سپهری در فضای مجازی که با عنوان از سعدی تا سپهری در جهان عرب در پایگاه اطلاع رسانی شهر کتاب منتشر شده است در پی می آید: ماندگاری نام و آثار سعدی در جهان عرب، علاوه بر قوت و قدرت انتقال و شمولیت، چند دلیل دیگر هم دارد.

دلیل اول سروده های عربی اوست.

در میان این شعرها، قصیده او درباره خرابی بغداد بعد از حمله مغول، از چنان استحکامی برخوردار است که از شعرهای درخشان ادبیات عرب به شمار می آید.

دلیل دوم این که سعدی سال ها در جغرافیای عرب زیسته و مناسبات بسیاری با بزرگان آن قوم داشته و در آن سامان دختری را هم به زنی گرفته است.

دلیل سوم به این مسئله بر می گردد که آثار سعدی از نخستین شاعران ایرانی است که به عربی ترجمه شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این بررسی ها، دو جهت کاملاً مشخص می توان مثال زد: کتاب سعدی و متنبی دکتر حسینعلی محفوظ (عراقی) است که سعدی را صرفاً به یک وام گیر تأثیرپذیر تنزل داده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از سعدی تا سپهری در جهان عرب

از سعدی تا سپهری در جهان عرب