مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 اردیبهشت 1399 ساعت 10:302020-04-29فرهنگي

«خلیج فارس» به روایت اسنادِ دو موزه همسایه


«موزه ملی ایران» و «کتابخانه و موزه ملی ملک» همزمان با روز ملی خلیج فارس با انتشار اسنادی از «خلیج فارس»، بر حقانیت این نام در این پهنه ی تاریخی تاکید کردند.

- موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک همزمان با روز ملی خلیج فارس با انتشار اسنادی از خلیج فارس ، بر حقانیت این نام در این پهنه ی تاریخی تاکید کردند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، موزه ملی ایران تصاویری از کتاب عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات ، تألیف زکریا بن محمد بن محمودالمکمونی القزوینی در سده ی ششم قمری را منتشر کرد.

این نسخه به زبان عربی و به صورت دانشنامه ای و برای شمس الدین جوینی صاحب دیوان دوره ی هولاکو نوشته شد که آباقاخان مغول آن را به فارسی ترجمه کرد.

نویسنده به توصیف شگفتی های جهان و آفریدگان جهان، معرفی و شرح انواع گوناگون موجودات ترکیبی در سیمای صورفلکی، فرشتگان، انواع موجودات ترکیبی بری و بحری، گونه های موجودات ماورایی چون (دیو، جن، غول)، انواع مخلوقات عجیب الشکل و حیوانات مرکب در ترکیبات حیوان- حیوان، انسان- حیوان، حیوان- انسان و مخلوقات عجیب می پردازد.

ناصرالدین شاه این نسخه را به دخترش؛ همسر دوست علی خان، به عنوان جهیزیه بخشیده است.

زکریای قزوینی دریای پارس را در فصل نخست با عنوان بحر فارس (دریای پارس) ذکر می کند که این بحر شعبه ای از بحار است و او بزرگتری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«خلیج فارس» به روایت اسنادِ دو موزه همسایه

«خلیج فارس» به روایت اسنادِ دو موزه همسایه