مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 اردیبهشت 1399 ساعت 13:402020-05-02سياسي

از کاشی ایلخانی تا نذر شاه اسماعیل برای شیخ صفی الدین


از کاشی مستطیل شکل ایلخانیِ کاشان تا پارچه ی کتانِ صفوی ها که شاه اسماعیل صفوی برای آستانه ی شیخ صفی الدین اردبیلی نذر کرده بود، دو شاهکار هنری منقوش شده به آیات قرآنی هستند که در موزه ملی ایران در معرض نمایش قرار دارند.

- از کاشی مستطیل شکل ایلخانیِ کاشان تا پارچه ی کتانِ صفوی ها که شاه اسماعیل صفوی برای آستانه ی شیخ صفی الدین اردبیلی نذر کرده بود، دو شاهکار هنری منقوش شده به آیات قرآنی هستند که در موزه ملی ایران در معرض نمایش قرار دارند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، کاشی مستطیل شکلِ زرین فام باقی مانده از دوره ی ایلخانی، متعلق به شهر کاشان است که با طرح محرابی، در حاشیه و داخل محراب کتیبه ای به خط نسخِ درشت صلوات بر ائمه معصومین (ع) به صورت قالب زده و برجسته را به رنگ لاجوردی منقوش کرده است.

سوره ی فاتحه نیز روی قوس محرابِ کتیبه ای به خط نسخ ریز بر زمینه ی سفید نوشته شده است، همچنین نگاره های گیاهی، انتزاعی و اسلیمی به رنگ های سفید و لاجوردی بر زمینه ی آجری سراسر کاشی را زینت داده است.

این کاشی محرابی متعلق به سده ی هشتم قمری (ایلخانی) به شماره ی 22599 در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

نذر شاه اسماعیل برای آستان شیخ صفی الدین اردبیلی قطعه پارچه ی کتانِ کتیبه دار، نوشته شده به شیوه ی قلمکاری قلمی و متعلق به دوره ی صفوی به شماره ی 3410 در موزه ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از کاشی ایلخانی تا نذر شاه اسماعیل برای شیخ صفی الدین

از کاشی ایلخانی تا نذر شاه اسماعیل برای شیخ صفی الدین