مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399 ساعت 02:302020-05-05اقتصادي

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو در مشهد است


سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است، این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود.

- ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است، این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود.

امید طهماسبی زاده با بیان این مطلب، اظهار کرد: خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و در حال حاضر معضل گیاه پزشکی ایران محسوب می شود.

این روند در سال های اخیر شدید بوده است.

طهماسبی زاده بیان کرد: حشرات سن به دانه های گندم در حال رشد حمله می کنند و به همراه بزاق خود آنزیم های پروتئولتیکی را به داخل دانه تلقیح می کنند.

فعالیت پروتئولتیکی آنزیم های موجود در آرد گندم سن زده در خواص فیزیکی خمیر و پخت آن آشکار می شود، در اثر فعالیت آنزیم پروتئاز ساختمان گلوتن می شکند و در اثر آن خمیر نرم می شود که یک اثر تضعیفی بر گلوتن را نشان می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: خمیر تهیه شده از چنین آردی سیال و چسبنده است، به طوری که عملاً تهیه نان از گندم هایی با بیش از 2 تا 5 درصد سن زدگی، غیر ممکن است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو در مشهد است

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو در مشهد است