مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 اردیبهشت 1399 ساعت 03:102020-05-10فرهنگي

اولین تماشاخانه تهران کجاست؟/ پیوند عمیق تئاتر ایرانی با تعزیه


نخستین سالن آمفی تئاتر در ایران سال 1915 میلادی در تبریز ساخته شده و در تهران نیز نخستین مکان مستقل نمایش «تماشاخانه تهران» بود که به عنوان مهم ترین مرکز نمایش تئاتر مطرح شد و بعدها به نام «تئاتر نصر» معروف شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، پیش از ورود به بحث تاریخچه تئاتر در ایران و جهان و اینکه بپردازیم از کجا و چگونه تئاتر وارد کشور ما شد، ابتدا می بایست تفاوتی بین نمایش و تئاتر قائل شویم.

در واقع در تعریف نمایش می بایست به حرکات و اعمالی اشاره کنیم که برای نشان دادن موضوعی صورت می گیرد مثل یک بازی که از غرایز بشری نشأت گرفته است و شامل تقلید، باز نمودن و نشان دادن است.

 اما تئاتر هنر دراماتیک است که پنج قرن قبل از میلاد مسیح در آتن، یونان و روم پدید آمده و بعد هم در اروپا از قرون وسط تا بعد از رنسانس ادامه یافته است و در تعریف یک نظام سازمان یافته هنری دارای عناصری چون متن، نمایشنامه ، کارگردان، بازیگر و .

است.

  نخستین نمودهای تئاتر همان جادو و جادوگری و رقص های ایینی انسان اولیه در فرهنگ های مختلف است البته به شکل امروزی همان پنج قرن پیش نمود پیدا کرده است.

ایران از جمله مناطقی بود که پیش از اسلام خواستگاه تئاتر شد و هنر نمایش از نخستین سده های شکل گیری ملیت و سرزمین رخ نمود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اولین تماشاخانه تهران کجاست؟/ پیوند عمیق تئاتر ایرانی با تعزیه

اولین تماشاخانه تهران کجاست؟/ پیوند عمیق تئاتر ایرانی با تعزیه